Základní informace
Rozvoj
venkova, tak jak se o něm hovoří v poslední době, by se měl stát v
programovacím období 2007-2013 významnou součástí Společné zemědělské politiky
EU (dále jen SZP EU) - stejně jako problematika rybolovu. Tímto procesem bude v
podstatě potvrzen fakt posílení principu modulace, který hovoří o postupném přesunu
finančních prostředků z I. pilíře do II. pilíře SZP EU (tj. rozvoj venkova), a
zároveň dojde k vyčlenění problematiky rozvoje venkova z politiky hospodářské a
sociální soudržnosti EU (tj. ze sekce strukturálních fondů). Tímto postupem by
tedy mělo dojít k výraznému posunu v politice rozvoje venkova ve smyslu
jednotného financování (v rámci jednoho fondu) a programování, což by mělo přinést
hlavní zjednodušení ve srovnání se současnou situací.
V
uplynulých letech byly v ČR realizovány programy pro rozvoj zemědělství a
venkova kofinancované z EU. Byly to zejména SAPARD (2000-2006), OP Rozvoj
venkova a multifunkční zemědělství (2004-2006) a Horizontální plán rozvoje
venkova (2004-2006). V programovacím období let 2007- 2013 budou působit
v oblasti zemědělství a venkova tři fondy EU: Evropský zemědělský garanční fond
(EAGF), Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD) a oblast rybářství
bude řešena samostatným fondem - Evropským rybářským fondem (EFF).
Hlavní
změna v programování problematiky rozvoje venkova je v tom, že Evropský zemědělský
fond pro rozvoj venkova (EAFRD) nebude ani částí nebo součástí strukturálních
fondů. Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova
EAFRD bude věcně zahrnovat dnešní obsah Operačního programu Rozvoj venkova a
multifunkční zemědělství, Horizontálního plánu rozvoje venkova a iniciativy
LEADER, a bude působit ve venkovských oblastech. Změny oproti současnému nařízení
Rady 1257/1999 jsou zejména v zahrnutí oblastí NATURA 2000, v pozměněném
vymezení méně příznivých oblastí (LFA), v zahrnutí životního prostředí v
lesích, ve zpřísnění plnění norem Společenství, v omezení příjemců podpory v některých
opatřeních na mikropodniky nebo malé podniky a v zavedení proporcí rovnováhy
prioritních os. Pomoc z tohoto fondu bude poskytována nejen zemědělcům, ale
i dalším klíčovým aktérům rozvoje venkovského prostoru, jako jsou podnikatelé,
spolky, sdružení, neziskové organizace, obce atd.
Schéma: Systém programování
podpor rozvoje venkova na úrovni EU a ČR
Jak
již z výše uvedeného schéma vyplývá, tak nové nařízení Rady zavádí dvoustupňové
programování a vykazování, na úrovni strategie rozvoje venkova a programu
rozvoje venkova, a také náročné průběžné hodnocení dopadů programu. Národní
strategie rozvoje venkova ČR pro období 2007-2013 obsahuje následující intervenční
osy:
Základem
koordinace politiky rozvoje venkova a kohezní politiky EU v ČR bude rozsah opatření
Programu rozvoje venkova ČR, zejména v ose III a v oblasti vodního hospodářství
v ose I, a na druhé straně rozsah opatření programů politiky soudržnosti.
Strategie a program rozvoje venkova podle nového nařízení Rady budou kombinací
sektorového přístupu (I. osa) s prvkem inovací, přímých plateb a územního přístupu
(II. osa - LFA) a čistě územního přístupu (III. osa). V územním přístupu
(územní strategie nebo programy rozvoje venkovských oblastí apod. - metoda
LEADER, partnerství) sektorová omezení neplatí. Metoda LEADER je možná ve všech
prioritních osách podle nového nařízení Rady. Nařízení Rady umožňuje i
regionální přístup: jednu celostátní strategii a soubor několika regionálních
programů na úrovni NUTS 2, nicméně české ministerstvo zemědělství zvolilo
jednoduchý přístup návaznosti jednoho programu rozvoje venkova na celkovou
strategii rozvoje venkova 1). Logická návaznost na současné programy
je pouze rámcově znázorněna v následující tabulce.
Tabulka
č. 1 - Návaznost současných programů a os PRV
Finanční rámec EAFRD
Program
rozvoje venkova počítá pouze s prostředky z EAFRD (cca 93 miliard Kč 2))
a úplně opomíjí EAGF (111 miliard Kč). Tím uměle vyvolává pocit nedostatku
financí a staví tak proti sobě zemědělský a nezemědělský venkov. Pro rozvoj mimozemědělského
venkova v České republice počítá ministerstvo zemědělství v návrhu pouze s osou
III (diverzifikace) a osou IV (Leader) fondu EAFRD.
Vzhledem
ke stanoveným cílům chce Česká republika věnovat v letech 2007-2013 zásadní
pozornost cíli uchování venkovské krajiny…