dnes je 2.4.2025

Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Ke zvýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu dojde od 3. dubna 2025

20.3.2025, Zdroj: ÚOHS (https://www.uohs.cz/cs/uvodni-stranka.html)

Novelizace ZZVZ provedená zákonem č. 69/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 215/2004 Sb., o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a o změně zákona o podpoře výzkumu a vývoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, byla dne 19. 3. 2025 publikována ve Sbírce zákonů. Účinnosti nabude patnáctým dnem po uveřejnění ve Sbírce zákonů, tedy 3. dubna 2025.

Text schválené novely ZZVZ: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2025-69

K obsahu novely zákona o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ) viz

https://portal-vz.cz/info-forum-vzdelavani/aktuality/poslanecka-snemovna-schvalila-novelizaci-zzvz-vcetne-zvyseni-limitu-pro-verejne-zakazky-maleho-rozsahu/

K novele pořádá MMR dne 28. 3. 2025 online školeníAktuální novela ZZVZ (navýšení finančních limitů VZMR) – Portál o veřejných zakázkách

V souvislosti s blížící se účinností novely doplňujeme informace, od kdy novelizované znění ZZVZ aplikovat.

Novela ZZVZ neobsahuje přechodná ustanovení, proto se podle novelizovaného znění bude od účinnosti novely postupovat i v probíhajících zadávacích řízeních, která byla zahájena přede dnem nabytí účinnosti novely. Ve vztahu k ustanovením, která upravují postup podle přímo použitelného předpisu EU, uvedená novela vesměs deklaruje platnost a podporuje aplikovatelnost těchto postupů a nemělo by tudíž dojít k výraznějším zásahům do již probíhajících zadávacích řízení, která jsou úpravou nějakého přímo použitelného předpisu EU dotčena (např. nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2560 ze dne 14. prosince 2022 o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh a prováděcím nařízením Komise (EU) 2023/1441 ze dne 10. července 2023 o podrobných pravidlech pro vedení řízení Komisí podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2560 o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh). Od tohoto data však tyto postupy budou podléhat dozoru Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Ani u dalších dílčích změn ZZVZ, které byly k původní novelizaci ZZVZ připojeny v Poslanecké sněmovně, nebude pravděpodobně pochyb o nástupu jejich aplikovatelnosti v případě již probíhajících zadávacích řízení.

Bližší informace tak poskytujeme především ve vztahu k novelizaci § 27, tedy ke zvýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu (VZMR).

Podle § 24 ZZVZ se režim veřejné zakázky určí podle její předpokládané hodnoty (pokud nejde o zjednodušený režim). Podle § 16 odst. 5 platí, že pokud nebyla veřejná zakázka zadána v zadávacím řízení, stanoví se její předpokládaná hodnota k okamžiku zadání veřejné zakázky. Podle § 16 odst. 6 věta druhá se v těchto případech (kdy veřejná zakázka nebyla zadána v zadávacím řízení) pro stanovení předpokládané hodnoty použije cena nebo údaje rozhodné pro její určení uvedené ve smlouvě na veřejnou zakázku. Toto pravidlo tedy rozhodne i o aplikaci novelizovaného znění § 27. Zvýšené limity pro VZMR (3 000 000 Kč bez DPH u dodávek a služeb nebo 9 000 000 Kč bez DPH v případě stavebních prací) se použijí pro VZMR, u kterých bude smlouva uzavřena ode dne účinnosti novely. Rozhodující pro posouzení dodržení limitů pro VZMR je totiž podle § 16 odst. 5 a § 16 odst. 6 věta druhá okamžik zadání veřejné zakázky a cena uvedená ve smlouvě. Pokud však zadavatel zahájil před účinností novely zadávací řízení (z důvodu původní – před novelou platné výše limitů pro VZMR), tak není oprávněn toto zadávací řízení bez naplnění důvodů dle § 127 ZZVZ zrušit, neboť výši předpokládané hodnoty určil v souladu s § 16 odst. 5 k okamžiku zahájení zadávacího řízení, kdy platila ještě původní hodnota limitů, přičemž ve vztahu k této původní hodnotě limitů byl zadavatelem určen režim veřejné zakázky. V praxi to znamená, že zadavatel se ode dne účinnosti novely může rozhodnout, zda u připravované veřejné zakázky přesahující původní limit pro VZMR a nepřesahující nový – zvýšený limit pro VZMR využije výjimku z povinnosti zadání v zadávacím řízení a bude postupovat na základě této výjimky (např. prostřednictvím otevřené výzvy) nebo zda tuto zakázku zadá v zadávacím řízení (pokud např. zadávací řízení před vstupem novely v účinnost již připravoval – zadavatel totiž výjimku z povinnosti zadat zakázku v zadávacím řízení využít nemusí).

Stejně tak se zvýšené limity pro VZMR projeví hned od účinnosti novely i ve vztahu k ustanovení § 222 odst. 1, podle kterého platí, že nepřekročí-li celková hodnota závazku po změně limit pro VZMR podle § 27, lze změnu provést bez aplikace pravidel pro změnu smlouvy uvedených v § 222. Použitelnost zvýšených limitů pro VZMR ve vztahu k úpravě § 222 odst. 1 tak dopadá i na dříve (před účinností novely) uzavřené smlouvy.

TZ 12.3.2025: Navýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu a adaptace nařízení o zahraničních subvencích

Na zveřejnění ve Sbírce zákonů v současné době čeká novela zákona o úpravě některých vztahů v oblasti veřejné podpory a dalších souvisejících zákonů zpracovaná Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj, kterou 10. března 2025 podepsal prezident republiky. Cílem zákona je především adaptace nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2022/2560 o zahraničních subvencích narušujících vnitřní trh do české legislativy, aby tak mohla být zajištěna řádná aplikace nařízení. Novela, která nabude účinnosti 15 dnů od publikace, však přináší také důležité změny v oblasti zadávání veřejných zakázek.
Zásadní informací pro veřejné zadavatele je skutečnost, že prostřednictvím poslaneckých pozměňovacích návrhů bylo do novely vloženo ustanovení o zvýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu, zvýšení limitu pro uveřejnění smlouvy na profilu zadavatele, výjimky pro uveřejňování smluv na profilu zadavatele, možnosti znovuuzavření neveřejné smlouvy a drobná legislativně technická upřesnění. Limity veřejných zakázek malého rozsahu se zvyšují ze dvou na tři miliony korun bez DPH u zakázek na dodávky nebo služby a ze šesti na devět milionů korun bez DPH u zakázek na stavební práce (viz novelizovaný § 27 ZZVZ). Úřad tento pozměňovací návrh podpořil.
Hlavním cílem novely však byla adaptace výše uvedeného nařízení o zahraničních subvencích. Tato unijní legislativa reaguje na možná narušení vnitřního trhu způsobená příspěvky ze třetích států podnikům působícím na trhu Evropské unie, které dosud žádné regulaci a kontrole ze strany EU nepodléhaly. Novelou zákona o veřejné podpoře bylo legislativně stanoveno, že za

 
Nahrávám...
Nahrávám...