Rekordních 39,3 miliardy půjde na investice, díky tomu odstartuje například modernizace důležitého uzlu Česká Třebová. V příštím roce začne také výstavba prvních částí rychlotratě z Brna do Přerova na 200 km/h, pokračovat bude intenzivní příprava vysokorychlostních tratí.
Na české železnici začnou v roce 2025 další desítky důležitých staveb. „Velkým milníkem bude zahájení výstavby prvních traťových úseků pro rychlost 200 km/h v rámci budování rychlého spojení mezi Brnem a Přerovem. Z hlediska bezpečnosti je třeba uvést na prvním místě spuštění výhradního provozu moderního vlakového zabezpečovače ETCS, ke kterému dojde v průběhu ledna na 622 kilometrech koridorových tratí,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Správa železnic aktuálně rekonstruuje tři desítky nádražních budov, v příštím roce se rozběhnou práce na dalších více než dvaceti místech. Celkem půjde na jejich údržbu, opravy a rekonstrukce téměř 2,3 miliardy korun. „V současnosti obnovujeme například historicky cenné objekty v Pardubicích, Ostravě-Vítkovicích, Jaroměři nebo Lovosicích, v rámci celkových modernizací vzniknou nová nádraží v Praze-Bubnech a Brně-Králově Poli. V příštím roce pak zahájíme rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, úplně nový objekt začneme budovat v Mladé Boleslavi,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Stavby zahajované v příštím roce
I v roce 2025 bude pokračovat realizace projektu železnice na Letiště Václava Havla. K už probíhajícím stavbám tak přibude modernizace úseku z Prahy-Ruzyně do Kladna. Naplno se rozběhne rekonstrukce hlavního nádraží v Hradci Králové a také stanice Česká Třebová, která projde celkovou přestavbou odpovídající jejímu významu pro osobní i nákladní dopravu.
Na důležité spojnici Brna a Přerova zahájí Správa železnic modernizaci dvou úseků mezi Nezamyslicemi a Přerovem. Tím fakticky vznikne rychlotrať, která bude součástí budoucí vysokorychlostní sítě v Česku. Po dokončení prací zde vlaky budou moct využívat dvoukolejnou trať pro rychlost 200 km/h. Celková proměna přeshraničního spojení západních Čech a Bavorska odstartuje rekonstrukcí stávající trati mezi Plzní, Nýřany a Chotěšovem. Začnou rovněž práce na elektrizaci a zkapacitnění trati z Týniště nad Orlicí do Solnice.
Několik úseků projde cyklickou obnovou, mimo jiné část tzv. pravobřežky mezi Nymburkem a Liběchovem nebo trať z Horní Lidče na státní hranici se Slovenskem. Hlavně pro nákladní dopravu bude významná cyklická obnova trolejového vedení mezi Úpořinami a Ohníčí v Ústeckém kraji a v úseku Nymburk seřaďovací nádraží – odbočka Babín. Začne postupná výměna trolejového vedení na trati Tábor – Bechyně, prostá rekonstrukce pak proběhne v úsecích Olomouc – Blatec a Police nad Metují – Teplice nad Metují.
Celkem se letos dokončí 73 kilometrů zmodernizovaných tratí. Příští rok k nim přibude dalších 47 kilometrů.
Příprava vysokorychlostních tratí
Naplno pokračuje příprava…