3.46 Revitalizace návsi Čestachovice – studie proveditelnosti I. část
Mgr. Petr Burda
Úvod
V minulém příspěvku jsme si představili popis úspěšné projektové žádosti, která reagovala na 53. výzvu v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Cílem popisovaného projektu byla revitalizace návsi na příkladu malého fiktivního města ve Středních Čechách - konkrétně se jednalo o rekonstrukce soustavy chodníků a dvou autobusových zastávek, která přispěla ke zlepšení pohybu pěších v předmětné lokalitě a zvýšení bezpečnosti jejich pohybu podél souběžné komunikace.
Nyní si představíme vybrané částí studie proveditelnosti, která je povinnou přílohou, jenž se dokládá společně s návrhem projektu. Zaměříme se zejména na zpracování popisu cílových skupin, popisu cílů a podrobného popisu projektu, představen bude rovněž harmonogram projektu. Struktura vybraných částí studie proveditelnosti odpovídá vzorovému členění tohoto dokumentu dle pravidel Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).
Studie proveditelnosti je komplexní dokument ekonomické analýzy, který analyzuje finanční zdraví daného subjektu, připravenost žadatele k realizaci projektu (strukturální, technická a personální vybavenost) a schopnost zajistit fungování projektu i po skončení dotace (udržitelnost). Její kvalitní zpracování je klíčem k úspěchu pro získání dotace, hodnoticí komise za při bodovém hodnocení projektu zaměřuje ze všech částí projektové žádosti právě na studii proveditelnosti.
1. Charakteristika projektu a jeho soulad s programem
1.1 Popis cílových skupin
Primární cílovou skupinou projektu jsou obyvatelé městské části Čestachovice všech věkových kategorií. Celkový počet obyvatel trvale žijících v této městské části činí 350 obyvatel (celkový počet obyvatel města Čestachovice činí 5.585 osob). Zdejší obyvatelé využívají ve velké míře stávajících již nevyhovujících autobusových zastávek v rámci svých každodenních i nepravidelných cest za prací, za vzděláním a službami jakožto uživatelé veřejné dopravy (v daném případě autobusové dopravy). Další dílčí cílovou skupinu tvoří návštěvníci, kteří navštěvují zdejší obyvatele, přičemž opět platí velká míra využití zdejších veřejné autobusové dopravy jakožto jediného lokálního spojení prostřednictvím veřejné dopravy.
1.2 Popis cílů projektu
Projekt má vazbu na podporované aktivity specifického cíle 4.1 IROP Posílení komunitně vedeného místního rozvoje za účelem zvýšení kvality života ve venkovských oblastech a aktivizace místního potenciálu. Konkrétně je projekt svým obsahem zaměřen na opatření IROP „Bezpečná doprava”. Záměrem a cílem projektu je provedení stavebních prací spočívajících v rekonstrukci a rozšíření stávající soustavy chodníků. Stavba zahrnuje i provedení rekonstrukce dvou v současné době již zcela nevyhovujících autobusových zastávek včetně osazení prvků městského mobiliáře. Navrženou stavbou se nemění účel soustavy chodníků v dotčeném území. Z urbanistického hlediska stavbou dochází k výraznému zlepšení pohybu pěších v předmětné lokalitě a zvýšení bezpečnosti jejich pohybu podél souběžné komunikace. Těmito aktivitami dojde k naplnění cíle spočívajícím ve zvýšení bezpečnosti dopravy dané lokality.
1.3 Problémy, které má realizace projektu vyřešit
Realizace navržených projektových stavebních prací odstraní stávající problémy spočívající v nevyhovujícím stavu dotčených komunikací pro pěší. Navržený systém chodníku nově plně respektuje podmínky bezbariérového užívání stavby ze strany osob s omezenou schopností pohybu a orientace. Navržené chodníky a konstrukce jsou navrženy tak, aby splňovaly požadované podmínky, tj. konstrukce obsahují tzv. vodící linie, příslušná místa obsahují pruhy s hmatnými prvky apod. Zároveň dojde k odstranění problému spočívajícím v již nevyhovující podobě stávajícího dopravního značení. Toto bude nově provedeno dvousložkovým plastem. Zároveň bude v místech, kde je to nutné, doplněno i svislé dopravní značení. V rámci realizace projektu bude nahrazeno dosluhující ochranné zábradlí v místě oblouku (náves Kružby – ulice Dačická) v linii směrem k přilehlé silnici za nové ocelové zábradlí, čímž dojde opětovně k dílčímu zvýšení bezpečnosti pro pěší v dané lokalitě. Realizace projektu řeší taktéž problematiku obnovy autobusových zastávek, které již jsou v současné době za hranicí své životnosti (viz. Fotodokumentace níže). Projekt řeší demontáž stávajících a následné osazení nových moderních autobusových zastávek včetně souvisejících stavebních prací. Projekt řeší problém se sníženou bezpečností chodců v rámci pohybu podél komunikace ulice Dačická.
1.4 Popis souladu projektu s Dopravní politikou ČR 2014-2020 se zaměřením na kapitoly 4.2.5, 4.2.6, a 4.6 (uvedení relevantních opatření)
Projektové aktivity jsou v souladu s Dopravní politikou ČR 2014-2020. Město Čestachovice coby třetí největší město okresu Příbram (z pohledu počtu obyvatel) trvale usiluje o zlepšení provázanosti veřejné dopravy nabídkou společných služeb. V rámci kapitoly 4.2.5 Dopravní politiky ČR 2014-2020 společně s orgány krajské samosprávy se snaží spolu koordinovat objednávky regionální dopravy. Podílí se svým každoročním souhlasným vyjádřením na organizování regionálních dopravních linek, které zajišťuje smluvní organizátor (odborný orgán zřízený objednatelem veřejné dopravy v tomto případě Středočeský kraj). Projektové aktivity jsou taktéž v souladu s dalším uváděným opatřením, kdy realizací navržených stavebních prací dochází ke zvyšování atraktivity příměstské veřejné hromadné dopravy jako alternativy individuální automobilové dopravy přetěžující silniční síť. Navržená opatření taktéž zlepšují udržitelnost a bezpečnost mobility v dotčeném městě. Projektové aktivity jsou plně v souladu s požadavkem na přizpůsobení městských komunikací pro pěší pohyb a život ve městské části Čestachovice. Další soulad navržených projektových aktivit s kapitolou 4.2.5 Dopravní politiky ČR 2014-2020 lze spatřit v rámci opatření týkajícího se vytváření řešení dopravního prostoru s respektováním požadavků pro osoby tělesně postižené (bezpečnost, bezbariérovost). Projektové aktivity komplexně řeší tuto problematiku a nově zavádí potřebné opatření na plnění požadavků této oblasti.
V rámci opatření kapitoly 4.2.6 Dopravní politiky ČR je řada zde uváděných opatření jak vnější tak vnitřní bezpečnosti pro dané projektové aktivity irelevantní. Navrhované stavební práce respektují požadavek na zklidňování dopravy v obcích a realizace bezpečnostních prvků v související budované pozemní infrastruktuře. Projektové řešení taktéž respektuje požadavek na obnovu vodorovného dopravního značení.
Individuální automobilová doprava v ČR (a tedy i ve městě Čestachovice) nepříznivě ovlivňuje kvalitu životního prostředí. Zajištěním kvalitní a vyspělé infrastruktury, která stimuluje rozvojové impulzy do okolí a odlehlých a méně rozvinutých oblastí, by mělo současně docházet ke zvýšení komfortu života a snížení negativních dopadů „provozu” sídel na jejich (a okolní) životní prostředí, a tudíž na kvalitu života jejich obyvatel. Navržené projektové aktivity přepokládají rekonstrukci komunikace pro pěší včetně náhrady…