Poznávání tisícovek Čech, Moravy a Slezska
Nadregionální produkt
cestovního ruchu - Poznávání tisícovek Čech, Moravy a Slezska.
Úvod
Projekt,
který vám chceme představit, je typickým příkladem toho, že rozvoj cestovního
ruchu nemusí být vždy spojen pouze s výstavbou velkých sportovně rekreačních
center, výstavbou cyklostezek či rozsáhlých lyžařských areálů. Mnohdy se nám
turistický produkt přímo nabízí před očima a my, protože umíme myslet jen o
cihlách a asfaltu, jej nevnímáme a jdeme dál bez povšimnutí.
Na
začátku originálního nápadu stála v první polovině 90. let návštěva Skotska a
seznámení se s již více jak 100 let existujícím projektem Munros. Jeho jméno
se odvozuje od Sira Hugh Munro, který jako geodet a velký milovník hor vydal v
roce 1891 publikaci, která se v českém překladu jmenuje Seznam skotských hor
vyšších než tři tisíce stop. Těžko tvrdit, že cílem jeho práce byl rozvoj
turistiky. Skutečností však je, že od okamžiku svého vydání inspirovala mnohé
ke zdolání popisovaných vrcholů a založila tak tradici, která se postupně
rozvíjela v dokonalý turistický produkt. Dnes, po více než sto letech, se
desetitisíce milovníků pěší turistiky vydávají do drsných, ale krásných
skotských hor ve snaze zdolávat Munros - ti zdatnější s cílem postupně během
let vystoupit na všechny nejvyšší vrcholy Skotska a ti ostatní s touhou dokázat
své schopnosti alespoň příležitostně.
A
přesně tento motiv zaujal skupinu mladých nadšenců, kteří v roce 1995 začali spřádat
plány na spojení českých, moravských a slezských vrcholů měřících více než 1000
metrů do jednoho produktu, který by vedl vyznavače pěší turistiky k postupnému
zdolávání jednotlivých vrcholů.
Výchozí situace
Na
začátku uskutečňování zajímavé myšlenky stálo založení právnické osoby, kterou
se možná nečekaně nestalo občanské sdružení, ale společnost s ručením omezeným.
Organizace Tisícovky s.r.o. nicméně vytvořila základy dalšího rozvoje
produktu Tisícovky Čech, Moravy a Slezska. Díky aktivitě této organizace
vznikla kniha popisující všechny tisícové vrcholy České republiky a později i
mapa, která přináší další důležité a praktické informace. Tyto činy znamenaly
nejen základní popularizaci celého produktu, ale rovněž i získání několika
významných partnerů, znamenající mimo jiné i přístup do celostátních médií.
Jako příklad lze uvést především rozhlasový seriál, který byl vysílán Radiožurnálem
v průběhu roku 2003 a 2004. Výsledkem úspěšné činnosti bylo i získání morální
záštity od prezidenta České republiky V. Klause.
Současně
s rozšiřujícími se aktivitami zvyšoval se postupně i počet příznivců. Výsledkem
bylo začátkem roku 2003 založení Klubu tisícovkářů Čech, Moravy a Slezska,
který sdružoval členy z nejrůznějších regionů České republiky.
Nárůst
členské základny však pokračoval a současně s tím se rozvíjely i aktivity
Klubu. Současně se však začalo narážet na nedostatek finančních prostředků pro
další rozvoj činnosti a tedy i produktu Tisícovky. Tato skutečnost přivedla
zakládající členy na myšlenku vytvořit z původně neformálního zájmového sdružení
právnický subjekt, občanské sdružení, a začít se ucházet o podporu ze Společného
regionálního operačního programu. Vzhledem k povaze činnosti Klubu i plánovaným
aktivitám bylo zřejmé, že budoucí projekt bude podán do podopatření 4.1.1.
Podpora nadregionálních služeb cestovního ruchu.
S
touto základní úvahou se začal výbor Klubu zabývat v únoru 2004. V té době bylo
již známo, jaké aktivity budou podporovány, v jaké výši a kdo budou moci být příjemci
podpory. Nebyly však dosud určeny přesné podmínky pro zpracování projektu, jeho
příloh a ani pravidla pro hodnocení předložených projektů. Přesto se však členové
Klubu rozhodli začít s přípravou projektu.
Příprava projektu
Příprava
projektu v této fázi znamenala především vyřešit některé otázky, které byly z
hlediska organizace všech přípravných prací zásadní. Mezi nejdůležitějšími z
nich byly následující.
Kdo
bude projekt připravovat?
Členové
výboru Klubu se dohodli, že část přípravných prací udělají sami a část zadají
jako zakázku někomu, kdo má se zpracováváním projektů zkušenosti. Částí, která
měla být zadána, byla studie proveditelnosti. Otázkou zůstávalo, komu
zpracování zadat. Klub měl totiž dva protichůdné požadavky. Vysokou kvalitu a
nízkou cenu. Nakonec se problém vyřešil tím, že se našlo jedno občanské sdružení,
které mělo ve svém středu odborníky se zkušenostmi z přípravy projektů do předstrukturálních
fondů. Nabídka na spolupráci s tímto sdružením byla natolik zajímavá, že by se
těžko hledalo něco výhodnějšího.
Jak
bude financována příprava?
Cena
byla dohodnuta tak, že pouze 4 % z celkové ceny bylo požadováno po zpracování
studie a celých 96 % přicházelo na řadu v tom okamžiku, kdy byl projekt vybrán
k podpoře. To byla významná pojistka pro Klub a členům výboru to umožnilo vložit
finanční prostředky do té části přípravy, kterou zajišťovali oni. Jednalo se především
o jednání s partnery, o přípravu povinných příloh a dalších podpůrných materiálů,
které byly k projektu přiloženy jako přílohy nepovinné.
Do
přípravy projektu bylo celkově vloženo mnoho hodin dobrovolné práce, a tak
vlastní náklady v této přípravné fázi mohly být hrazeny z členských příspěvků
Klubu.
Jak
bude časově náročná příprava projektu?
Na
začátku příprav se počítalo s tím, že k dispozici budou nejméně tři měsíce.
Nakonec se ukázalo, že to byl podceněný odhad. Uzávěrka k podávání projektů
byla později stanovena na 31. 7. 2004, což na začátku přípravných prací dávalo
plných 5 měsíců.
Jaký
postup prací zvolit?
Poslední
otázkou byl harmonogram příprav. Všechno má svůj čas a rovněž kroky v přípravě
projektu by měly být konány postupně a s určitou návazností.
První
krokem tedy bylo sepsat všechny cíle a činnosti, které by měly být v rámci
projektu řešeny. Šlo v podstatě o 5stránkový popis projektu, ke kterému se přidalo
několik fotografií, a tak vznikl materiál, který mohl být použit pro jednání s
potencionálními partnery. Tento prezentační materiál byl použit i pro představení
projektu v rámci konzultace na Ministerstvu pro místní rozvoj ČR. Při této
konzultaci byly získány důležité informace, které v mnohém pozitivně ovlivnily
další práce.
Druhým
zásadním krokem bylo zajištění financování vlastní realizace projektu. Náklady
projektu byly předběžně kalkulovány na částku kolem devíti milionů korun, a
protože bylo vyžadováno předfinancování alespoň první etapy, byla realizace
projektu rozdělena do třech etap, s tím, že první se bude pohybovat někde kolem
dvou miliónů. Již to bylo méně, ale stále příliš na to, aby to mohl financovat
Klub ze svých vlastních zdrojů. Byly osloveny některé bankovní domy a nakonec
se ukázalo, že cesta k úvěru bude sice trnitá, ale přece jen reálná.
Vyřešení
otázky financování bylo tím posledním pokynem ke spuštění ostrých přípravných
prací, na jejichž konci měl být kvalitní, realizovatelný a udržitelný projekt, řešící
další rozvoj zajímavého turistického produktu. Jádrem těchto prací se stala
studie proveditelnosti.
Studie proveditelnosti
Studie
byla zpracována dle doporučené metodické příručky. Zpracovatelé si ale uvědomovali,
že předkládaný projekt byl neinvestičního charakteru, a proto bylo v některých
kapitolách velmi obtížné vyhovět nárokům kladených na základní studii
proveditelnosti. Ta je, jak uvádí metodická příručka, zaměřena na posouzení
realizovatelnosti investičních projektů.
Přesto
se zpracovatelé snažili držet dané osnovy pro studii proveditelnosti. O tom, že
to bylo správné rozhodnutí, svědčil nakonec výsledek bodování, kdy v kritériu,
které bylo určené pro hodnocení kvality zpracování, získala studie plný počet
bodů.
Studie
proveditelnosti je především podrobným popisem projektu a tedy základním
zdrojem informací pro hodnotitele, kteří projekty vybírají. Pro lepší představu
o projektu je tedy možné do ní nahlédnout a některé aspekty projektu přiblížit.
Studie
proveditelnosti měla za cíl zhodnotit projekt z těchto hledisek:
- do jaké míry projekt
odpovídá potřebám trhu,
- do jaké míry je projekt v souladu s potřebami
formulovanými v národních koncepčních materiálech,
- do jaké míry má projekt zajištěn kvalitní
management,
- jak kvalitní je technické řešení projektu a
jak jsou eliminovány rizika spojené s tímto řešením,
- do jaké míry projekt ovlivní životní prostředí,
- nakolik je projekt dlouhodobě finančně udržitelný,
- jaká jsou rizika projektu a nakolik jsou
tato rizika eliminovatelná,
- do jaké míry je reálný navržený harmonogram
projektu.
Vstupní analýza
Pro
důkladné naplánování projektu a obhajobu jeho smysluplnosti bylo nutné
vypracovat vstupní analýzu potřeb. Ta byla zpracována na základě těchto dílčích
kroků:
- Analýza výsledků předchozích
aktivit a projektů Klubu.
- Analýza současné nabídky produktů
cestovního ruchu, které se zaměřením přibližují projektu tisícovek.
- Analýza současných trendů v cestovním
ruchu.
- Analýza potenciálu cestovního ruchu v České
republice, která byla zpracována Ústavem územního rozvoje Brno v roce 2002.
Z
výsledků těchto dílčích částí byla sestavena SWOT analýza, která se stala
východiskem pro formulování cílů projektu a pro sestavení jednotlivých aktivit.
Silné stránky
- existence významného přírodního potenciálu (tisícových vrcholů),
- rozprostření těchto vrcholů téměř na celém
území ČR,
- velmi dobré značení pěších tras systémem KČT,
- relativní bezpečnost pěší turistiky v
porovnání s jinými aktivitami,
- dlouhá tradice pěší turistiky,
- získané zkušenosti realizačního týmu z předchozího
rozvoje projektu,
- existence silných a významných partnerů
projektu,
- snadná finanční dostupnost pěší turistiky
jako aktivity cestovního ruchu.
Slabé stránky
- odklon veřejnosti od pěší turistiky k cykloturistice díky bohatší
nabídce produktů,
- neexistence komplexního produktu cest.
ruchu zaměřeného na pěší turistiku,
- nedostatečná infrastruktura v některých
lokalitách umístění projektu (stravování, ubytování, informační servis,
- dobrovolnictví realizačního týmu, které
nedovolí se projektu věnovat na 100 %,
- nezkušenost místních samospráv s vytvářením
komplexních turistických produktů,
- výrazné rozdíly v kvalitě informačních služeb
poskytovaných turistickými a informačními centry.
Příležitosti
- rostoucí zájem veřejnosti o aktivity Klubu tisícovkařů a rostoucí členská
základna,
- rozšiřování spolupráce
příhraničních regionů a ostatních regionů a obcí s příslušnými zahraničními
partnery v cestovním ruchu,
- existence programů na
podporu vytváření ucelených produktů cestovního ruchu,
- psychologický a
sociologicky aspekt, který motivuje lidí o sdružování do zájmových organizací,
v rámci kterých se věnují společným zájmům a sdílí společné zážitky,
- adaptabilita projektu tisícovek,
která umožní volit i jiné turistické aktivity (cykloturistika, turistika na lyžích),
- široký okruh
potencionálních cílových skupin (senioři, rodiny s dětmi, školní mládež).
Ohrožení
- dlouhodobá neudržitelnost práce realizačního týmu na dobrovolnické
bázi,
- přílišná koncentrace
cestovního ruchu do několika málo destinací,
- nelepšící se slabá
dopravní dostupnost některých lokalit s přírodním potenciálem,
- ztráta
konkurenceschopnosti, nezlepší-li se výrazně kvalita a struktura infrastruktury
cestovního ruchu, včetně doprovodné infrastruktury a způsob podávání informací,
- podcenění významu
koordinace společného postupu státních orgánů, orgánů samosprávy, regionálních
rozvojových agentur, regionálních sdružení cestovního ruchu, zájmových
profesních sdružení cestovního ruchu a nevládních neziskových organizací, které
se věnují cestovnímu ruchu,
- podcenění významu
aktivit cestovního ruchu pro rozvoj malého a středního podnikání a tvorbu
nových pracovních příležitostí v regionech.
Cíle
projektu
Projekt
využívá existenci 392 hlavních a 170 vedlejších horských vrcholů s nadmořskou
výškou více než 1000 metrů. Záměrem projektu je tedy vytvoření uceleného
produktu nadregionálního cestovního ruchu, který by měl diverzifikovat a oživit
zájem veřejnosti o pěší turistiku realizovanou v rámci celé České republiky.
Produkt je zde chápán jako soubor konkrétních turistických cílů a aktivit pro předem
stanovené cílové skupiny, doplněný o podpůrnou informační infrastrukturu, společný
marketing a management.
Dosažení
tohoto základního cíle předpokládá naplnění několika specifických cílů, které
byly formulovány takto:
- oživit
zájem domácích i zahraničních turistů o pěší turistiku, jako tradičního způsobu
turistiky, napomáhat při výchově k ochraně životního prostředí;
- pomocí jednoho produktu
propojit turisticky exponované regiony s regiony, které jsou zatím stranou
zájmu návštěvníků, a tím tak přispět ke zvýšení jejich ekonomické a sociální
stability;
- prostřednictvím
projektu rozvíjet funkční partnerství mezi místní a regionální samosprávou,
státní správou, podnikatelskými subjekty a nevládními neziskovými organizacemi;
- vybudovat image České
republiky jako ideálního prostředí pro pěší turistiku;
- stabilizovat Klub
tisícovkářů jako organizaci, která bude řídit projekt v realizační i provozní
fázi;
- vytvořit personální i
ekonomické podmínky pro rozvoj tohoto produktu i na tisícimetrové vrcholy,
které se nacházejí na druhé straně hranic s Polskem, Slovenskem, Rakouskem a Německem.
Tím se tento produkt stane jedním z prostředků bourání pomyslných hranic ve
sjednocené části Evropy.
Cílové skupiny
Mezi
základní cílové skupiny projektu patří:
- Tradiční vyznavači pěší
turistiky
Jedná
se o skupinu, pro kterou je pěší turistika převažující turistickou aktivitou.
Jde většinou o členy KČT. Nepředpokládá se, že by se u této cílové skupiny zvýšila
četnost pěších túr. Ta zůstane stejná. Předpokládá se však, že tato skupina
objeví nové turistické cíle a že najde novou motivaci pro své aktivity.
- Senioři
Senioři,
kterým zdravotní stav dovoluje pohybové aktivity, jsou ideální cílovou
skupinou. Jejich potřebou je udržovat se ve fyzické kondici pomocí bezpečných
aktivit, které mohou být náročné na čas. Tím oni disponují. Současně je jejich
potřebou provozovat finančně nenáročné aktivity. Pěší turistika všechny tyto
podmínky splňuje. Cílené zdolávání vrcholů po celé České republice dává ideální
motivaci k trávení volného času, které není navíc vázáno na letní sezónu, kdy
jsou mnohdy klimatické podmínky nevhodné pro starší občany. Ideálním obdobím je
proto jaro a podzim.
- Rodiny s dětmi
Tato
skupina se v současné době převážně věnuje cykloturistice. Předchozí turistické
akce Klubu tisícovkářů však ukázaly, že dobře naplánované akce a vhodně vybraný
terén může být pro tuto skupinu velmi zajímavý.
Potřebou
pro tuto skupinu je nalézt takové turistické aktivity, které budou bezpečné,
které budou moci absolvovat se svými dětmi a které povedou k poznání zajímavých
míst České republiky. Současně velmi silnou motivací může být seznámení se s
rodinami podobného zaměření a vytvoření tak nových přátelských vztahů.
- Školní mládež
Jde
o organizovanou školní mládež, která bude využívat produkt v rámci školních
exkurzí a výletů. Potřebou této skupiny je najít vhodné aktivity pro doplnění
teoretické školní výuky, nejlépe takové, při kterých se dostanou do míst, o
kterých se učí. Pěší turistika není pro jednotlivé členy této skupiny příliš
atraktivní, ale v případě školních výletů získává na zajímavostí díky pobytu v
kolektivu. Pro pedagogický dozor je pak velmi výhodná svojí bezpečností oproti
cykloturistice a vodní turistice.
- Zahraniční návštěvníci
s důrazem na obyvatele či návštěvníky zahraničního příhraniční
Tato
skupina je pro produkt velmi zajímavá a perspektivní. Zahrnuje v sobě všechny předchozí
skupiny, tedy seniory, rodiny s dětmi a školní mládež a předpokládáme, že
nejvíce se bude jednat o lidi bydlící v blízkém příhraničí. Jejich potřebou je
poznávat přírodu a zajímavá místa českého příhraničí, což je nejčastější
lokalita, kde se nacházejí tisícové vrcholy.
- Drobní a malí
podnikatelé v cestovním ruchu
Jedná
se především o poskytovatele ubytovacích a restauračních služeb. Jejich potřebou
je zisk ze své činnosti. Tento zisk je pochopitelně závislý na počtu konzumentů
jimi nabízených služeb. Problém je v rozšíření mnohdy úzce sezónně vymezených
turistických aktivit. Zde mají tito podnikatelé velmi omezené možnosti a jsou
ve velké míře závislí na produktech a cílech, které pro turisty připraví někdo
jiný (samospráva, neziskové organizace, správa NP nebo CHKO, svazky obcí).
Klub
má v poměru k této skupině dva cíle. První je pomoc k většímu přílivu zákazníků.
Druhým cílem je pak přímé zapojení těchto podnikatelů do projektu tak, aby oni
sami mohli ovlivnit kvalitu, atraktivnost a vhodnost výstupů.
- Samosprávy obcí,
jejichž správního území se bude projekt týkat
Potřebou
této skupiny je propagace svých správních území a úměrné zvyšování jeho návštěvnosti.
Tato návštěvnost se projeví především finančními přínosy. Nepřímo zvýšením daňové
výtěžnosti a přímo konkrétními příjmy do obecních rozpočtů, které poplynou např.
z poplatků od ubytovatelů, zvýšeného prodeje propagačních materiálů v informačních
centrech (ta jsou zřizována především obcemi), provozem či pronájmem obecních
parkovišť, ubytovacích zařízení apod.
Popis projektu
Předmětem
projektu je spojení již zmíněných tisícových horských vrcholů v jeden komplexní
marketingový celek, který bude nabízen širokému okruhu domácích i zahraničních
cílových skupin. Jak znázorňuje schéma, projekt stojí na čtyřech základních
pilířích. Každý z uvedených pilířů se skládá z několika aktivit, které jsou
vzájemně provázané a navazují na sebe.
Vedle
tohoto věcného členění je projekt členěn na tři časové etapy, které vytvářejí
logicky uzavřené celky.
Aktivity
spadající do pilíře Informační infrastruktura projektu vytvářejí
informační a technické podmínky pro činnosti obsažené v dalších pilířích. Jedná
se především o tyto:
a. sběr informací v terénu,
b. vytvoření a instalace informačního značení,
c. vytvoření informačních panelů a jejich umístění
do prostorů informačních center, správ CHKO a turistických cílů v obcích
(muzea, restaurace).
Pilíř Partnerství pro produkt je složen z aktivit, které mají za cíl upevnit
současné vztahy Klubu s místní a krajskou samosprávou, s podnikatelskými
subjekty a jinými nestátními neziskovými organizacemi. Produkt, který je vytvářen
na tak velkém území, potřebuje pro svoji udržitelnost především místní
partnery, kteří na sebe převezmou část úkolů v provozní fázi projektu. Tyto
partnery bude třeba získat a dát jim kvalitní informace o produktu. Pilíř proto
obsahuje tyto činnosti:
a. pořádání turisticko-vzdělávacích
akcí,
b. propojení turistického produktu s partnerským
slevovým systémem Eurobeds,
c. rozvoj vztahů s místními samosprávami a
neziskovými organizacemi a spolupráce s nimi na řešení několika společných
témat.
Třetí
pilíř Marketing a propagace produktu zahrnuje aktivity, jejichž
výsledkem je několik se doplňujících výstupů (publikace, CD-ROM, klubový
zpravodaj, internetové stránky apod.) Všechny tyto výstupy mají za cíl
informovat o produktu cílové skupiny a motivovat je k návštěvě lokalit
obsahující tisícovky. Výstupy, které vzniknou, by měly rovněž zajistit finanční
udržitelnost produktu v provozní fázi. Jedná se o tyto:
a. zásadní informační,
grafická a technická rekonstrukce webu www.tisicovky.cz a vytvoření design manuál pro všechny výstupy projektu,
b. multimediální CD,
c. vydání publikace s názvem Výlety po
tisícovkách Čech, Moravy a Slezska,
d. vydání publikace s názvem Regionální průvodce
po tisícovkách bude vydána ve čtyřech jazykových mutacích,
e. drobné propagační předměty (trička, odznaky,
nášivky, samolepící etikety, kalendáře, dětská pexesa a záznamníky tisícovkářů),
f. marketingová studie,
g. účast na veletrzích cestovního ruchu pořádaných
v České republice.
Posledním
pilířem je Management produktu. Vytvoření realizačního týmu, jeho
stabilizace a rozšiřování členské základny…