dnes je 23.10.2024

Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Podpora elektromobility, výroby bioplynu a biometanu a napojení kogenerační jednotky na vrt zemního plynu

18.10.2024, Zdroj: MPO, MŽP

Z odpadu z polí, potravin nebo z čistíren vod vznikne nová energie. MŽP podpořilo sedm velkých projektů výroby bioplynu a biometanu. V Česku startuje pilotní projekt přímého napojení kogenerační jednotky na vrt zemního plynu. Má pomoci stabilizaci české přenosové soustavy. Podpora elektromobility v číslech: O záruku k úvěru požádalo během 7 měsíců 5 907 podnikatelů.

Prodloužení příjmu žádostí v programu NPO brownfieldy

Vzhledem k technickým problémům Klientského portálu SFPI bude prodloužený příjem žádostí o podporu z programu NPO brownfieldy v rámci výzvy č. 14 NPOBF/2024 (demolice a vznik přírodního úložiště uhlíku) do pondělí 21. října 2024 do 24:00 hodin.

Z odpadu z polí, potravin nebo z čistíren vod vznikne nová energie. MŽP podpořilo sedm velkých projektů výroby bioplynu a biometanu

Odpady z čištění vod nebo ze zemědělství se mohou stát domácím zdrojem pro výrobu energie a náhradu zemního plynu. Bioplyn a hlavně biometan, který je svými vlastnostmi téměř stejný jako zemní plyn, pomáhají při odchodu od uhlí a k lepšímu využívání domácích zdrojů energie. Vedle odpadů ze zemědělského provozu dokážou bioplynové stanice využívat i kaly z čistíren odpadních vod a díky tomu využít jak energii, tak zbylý materiál jako hnojivo.

„Díky podpoře Ministerstva životního prostředí ve výši téměř 500 milionů z Operačního programu Životní prostředí vzniknou nové bioplynové a biometanové stanice, a to hned na sedmi místech v Ústeckém, Olomouckém, Jihočeském a Libereckém kraji. Vedle energetického využití odpadu chceme také podpořit postupnou přestavbu téměř 600 bioplynových stanic na produkci biometanu a díky tomu snížit spotřebu dováženého zemního plynu. Bioplyn i biometan pomáhají v potřebném odchodu od uhlí a také umožňují lepší využívání domácích zdrojů energie, což zvyšuje i nezávislost a energetickou bezpečnost České republiky. Odpad je možné dál využít a z kalů z čistíren odpadních vod nebo z biologického odpadu vznikne díky těmto stanicím nová energie,“ vysvětluje ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL)

V areálu Čistírny odpadních vod Litovel vznikne nová bioplynová stanice. Díky tomu bude možné využívat jak čistírenské kaly, tak i další biologicky rozložitelné odpady například od místních potravinářských závodů. Nové zařízení by mělo zpracovávat zhruba 7 000 tun odpadů za rok a vyrábět bioplyn o výhřevnosti téměř 5 000 MWh za rok. To pro ilustraci představuje například více než 500 domácností, které doma topí kotlem na zemní plyn.

Nově vyrobená energie pokryje spotřebu samotné čistírny a celého areálu. Do budoucna by se měl celý areál napojit na centrální zásobování teplem a lokální distribuční soustavu pro přenos elektřiny. Příspěvek z Operačního programu Životní prostředí dosáhne výše 33 milionů a pokryje přibližně 45 % uznatelných nákladů.

Podobně na dnes nevyužívaných plochách v areálu na okraji obce Mořice vznikne bioplynová stanice družstva AGRISPOL na zpracování zhruba 29 000 tun rozložitelného odpadu. Tu doplní kogenerační jednotka, která bude vyrábět elektřinu potřebnou pro provoz bioplynové stanice a teplo potřebné pro zahřívání nádrže. Zbylý bioplyn, po vyčištění na kvalitu zemního plynu, bude dodávat do plynové distribuční sítě. Příspěvek z Operačního programu Životní prostředí představuje zhruba 119 milionů, přibližně 49 % uznatelných nákladů.

Podporu získala i modernizace bioplynové stanice Všebořice, další rozvoj provozu na zpracování biologicky rozložitelného komunálního odpadu v Šumperku, úprava bioplynové stanice Hroby, vybudování energetického centra Pekárny Srnín nebo rozvoj výroby tepla v bioplynové stanici v Jílovém u Držkova.

„Zájem o finanční podporu výstavby a modernizace bioplynových stanic je značný a v současné situaci ještě roste. Kromě těchto projektů jsme v minulém programovém období Operačního programu Životní prostředí úspěšně podpořili 21 projektů částkou ve výši zhruba 1 miliardy korun,“ doplňuje Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR.

V Česku startuje pilotní projekt přímého napojení kogenerační jednotky na vrt zemního plynu. Má pomoci stabilizaci české přenosové soustavy

V Borkovanech u Brna odstartoval unikátní energetický projekt, který nemá v Česku obdoby. Jedná se o přímé napojení kogeneračních jednotek na vrt zemního plynu. Výhodou přímého napojení je úspora kapacit v distribuční soustavě plynu a s tou spojené náklady pro poskytování podpůrných služeb a přímé využití domácí suroviny.

Kogenerační jednotka bude vyrobenou elektrickou energii poskytovat primárně pro služby výkonové rovnováhy. Pomůže tím stabilizovat přenosovou soustavu v Česku. Právě plynové zdroje by měly čím dál masivněji v české energetice nahrazovat končící uhlí. To platí i pro služby výkonové rovnováhy.

Jak fungují kogenerační jednotky, jak přenosová soustava a 10 otázek a odpovědí o napojení kogeneračních jednotek na vrt zemního plynu najdete na odkaze zde.

Podpora elektromobility v číslech: O záruku k úvěru požádalo během 7 měsíců 5 907 podnikatelů

V pondělí 14. října ve 14:30 ukončila Národní rozvojová banka příjem žádostí v programu Záruka Elektromobilita, ve kterém spolu s Ministerstvem průmyslu a obchodu nabízela záruky k úvěrům na pořízení elektromobilů, vozidel na vodíkový pohon a dobíjecích stanic. Příjem žádostí byl ukončen z důvodu vyčerpání alokovaných zdrojů. Od spuštění programu do jeho ukončení přijala NRB celkem 5 907 žádostí o záruku.

Program na podporu elektromobility odstartoval 18. března 2024. Teoreticky bylo podle parametrů Výzvy možné, aby NRB přijímala žádosti až do konce září 2025. Tempo, s jakým podnikatelé a firmy žádali o zaručení úvěrů, ale od počátku naznačovalo, že alokovaná částka bude vyčerpána dříve,“ zhodnotil průběh programu Michal Nebeský, člen představenstva NRB s odpovědností za obchod s tím, že peníze na podporu čisté mobility byly vyčerpány během necelých 7 měsíců. „Budoucnost české ekonomiky je v návratných finančních nástrojích, mezi které jednoznačně patří i záruční programy NRB. Umožňují nám totiž opakovaně využívat finanční prostředky a podporovat potřebné oblasti. Věřím, že v budoucnu bude v portfoliu NRB finančních nástrojů přibývat a postupně se sníží také závislost České republiky na dotacích,“ říká Tomáš Nidetzký, předseda představenstva NRB.

Výzva překonala očekávání

Podnikatelé z řad živnostníků a firem mohli v rámci programu Záruka Elektromobilita u NRB žádat o záruku k úvěru poskytnutému leasingovou společností nebo komerční bankou. Získat mohli také finanční příspěvek v rozmezí 200 až 300 tisíc korun. Peníze na podporu čisté mobility jsou čerpány z Národního plánu obnovy, který je financován Evropskou unií. „Výzva překonala naše očekávání. Do 14. října, kdy byl zastaven příjem žádostí, jsme ve spolupráci s NRB evidovali více než 6 100 projektů na nákup vozidel, což je o více než 2 000 vozidel více, než byl závazek vyplývající z Národního plánu obnovy. Podnikatelé rovněž požádali o podporu na instalaci 2 696 dobíjecích stanic,“ uvádí vrchní ředitel sekce hospodářství MPO Eduard Muřický s tím, že v tuto chvíli MPO neplánuje další výzvu na podporu elektromobility pro podnikatele.

Podpora čisté mobility tím však nekončí. Například Ministerstvo životního prostředí připravuje výzvy na nákup bezemisních nákladních vozidel, veřejných dopravních prostředků či vlaků s alternativním pohonem s celkovou alokací několika miliard korun, financovanou z nového programu Modernizačního fondu. Ministerstvo dopravy zase podporuje výstavbu dobíjecí infrastruktury a nákup bateriových trolejbusů či nízkopodlažních tramvají pro Dopravní podnik hl. města Prahy. Dále Ministerstvo pro místní rozvoj pokrývá nákup elektrobusů, vodíkových autobusů, trolejbusů, tramvají a vozidel na bioplyn pro provozovatele veřejné dopravy na území krajů a obcí. V neposlední řadě MPSV pak vyhlásilo výzvu na nákup nízkoemisních vozidel pro sociální služby,“ doplňuje vrchní ředitel Eduard Muřický.

Nejžádanějších značky vozů v programu Záruka Elektromobilita (k 15. 10. 2024) 
  značka počet   značka počet
1. TESLA 2593 6. MG 277
2. Volkswagen 569 7. Mercedes 182
3. Volvo 541 8. Hyundai 158
4. Škoda 533 9. KIA 119
5. BMW 288 10. SsangYong 104

Celková alokace pro program Záruka Elektromobilita byla stanovena na 1,95

 
Nahrávám...
Nahrávám...