Národní podpory v zemědělství
Národní
podpory (dotace) jsou z pohledu zemědělství
jedním z nástrojů, kterými jsou jednotlivými členskými státy v rámci Evropské
unie směřovány finanční prostředky do oblasti:
- zemědělské prvovýroby,
- zpracování zemědělských produktů,
- multifunkčního rozvoje venkova,
- opatření k zachování ekologické různorodosti
krajiny,
- lesnictví, resp. lesní hospodářství,
- rybářství a
- vodního hospodářství.
Národní
podpory jsou nástrojem, který (na rozdíl od ostatních nástrojů) svírá ve svých
rukou členský stát - platí je ze svého rozpočtu. Tyto platby poskytují v rámci
podmínek Evropské unie členskému státu mnohem větší prostor při uplatňování své
vlastní politiky.
Uplatňování
národních podpor v rámci Evropské unie je omezeno následujícími prvky:
- musí
plně respektovat cíle společné zemědělské politiky Evropské unie,
- musí brát do úvahy
mezinárodní závazky Evropské unie,
- musí zaručovat
svobodnou soutěž v rámci Evropské unie, včetně účinné alokace zdrojů a
jednotného trhu Evropské unie.
V České
republice národní podporu pro oblast zemědělství představovaly a představují
následující programy a příspěvky:
- LEADER ČR 2004
- LEADER ČR 2005 - 2006
- Příspěvky ve vodním hospodářství
- Příspěvky v lesním hospodářství
- Příspěvky ve včelařství
- LEADER ČR 2007
- LEADER ČR 2008
Zdroj: www.mze.cz (http://www.mze.cz/) (sekce Podpora z EU a národní dotace)
Obecně
lze program LEADER ČR považovat za doplňkový ke stávajícím programům národní
podpory a podpory EU, který je zaměřen na národní specifika. Podporuje místní
akční skupiny (MAS) pracující metodou Leader 1 a zároveň je iniciačním
a doplňkovým programem k Ose IV. Programu rozvoje venkova 2007 - 2013. Hlavním
cílem programu LEADER ČR je podpora realizace investic zamýšlených v rámci
místních strategií, podpora tvorby integrovaných strategií rozvoje venkovských
území a v neposlední řadě také podpora aktérů na místní úrovni k úvahám a záměrům
využití potenciálu jejich území v dlouhodobější perspektivě. Je zaměřen především
na nové formy zlepšování kvality života ve venkovských oblastech, posílení
ekonomického prostředí (prostřednictvím podpory iniciativy občanů, místních
spolků a sdružení) a zhodnocení přírodního a kulturního dědictví (prostřednictvím
podpory participace subjektů v daném regionu). 2
V
rámci programu LEADER ČR 2008 jsou definovány následující dotační tituly:
- Zlepšení kvality života
ve venkovských oblastech
- Posílení místního ekonomického prostředí a
tvorba pracovních míst
- Zhodnocení přírodních a kulturních zdrojů
V
rámci těchto dotačních titulů jsou realizovány různé typy projektů, které však
musí být v souladu s cíli programu a zároveň splňují stanovené závazné
parametry. 3
Obecně
lze národní podpory poskytnout na:
- pomoc
na investice jako např.:
- nákup strojů a přístrojů,
- nákup zvířat,
- ochrana tradiční
krajiny,
- ochrana a zlepšení životního
prostředí,
- zlepšení hygienických
podmínek podniků živočišné výroby,
- wellfare zvířat,
- zpracování a odbyt zemědělských
produktů,
- diverzifikace činností
farem;
- ekologickou pomoc
jako např.:
- dodržování závazku
provozovat zemědělské činnosti, které jsou šetrné k životnímu prostředí,
- pomoc pro farmáře
hospodařící v oblastech s ekologickými omezeními,
- informační aktivity,
odborná příprava a poradenské služby v oblasti ekologické problematiky;
- pomoc na zahájení činnosti
mladým farmářům;
- pomoc na předčasný důchod
nebo zastavení hospodářské činnosti na farmě;
- pomoc na uzavření
výrobní, zpracovatelské a odbytové kapacity;
- pomoc pro skupiny
výrobců;
- pomoc na náhradu škod
na zemědělské výrobě nebo na zemědělských výrobních prostředcích, jako např.:
- náprava škod způsobených
přírodními katastrofami nebo výskytem mimořádných událostí,
- kompenzace farmářům za
ztráty způsobené nepříznivým počasím,
- boj proti nemocem zvířat
nebo rostlin, včetně preventivních opatření a kompenzace za škody,
- uzavírání pojistných
smluv proti riziku újmy na zemědělské výrobě nebo výrobních prostředcích;
- pomoc na nové rozdělení
půdy (pozemkové úpravy);
- pomoc na propagaci a
reklamu zemědělských produktů, jako např.:
- poradenské služby,
- technické studie,
- studie proveditelnosti,
- návrhové studie,
- tržní průzkumy,
- zavádění programů
jakosti (např. ISO 9000), systémů založených na analýze rizika a kritických
kontrolních bodech (HACCP) nebo systémů ekologického auditu,
- nákladů na školení
personálu;
- poskytování
technické podpory jako např.:
- vzdělání a výcvik,
- služby v oblasti řízení
farmy a náhradních služeb,
- poradenství,
- organizování soutěží,
výstav a veletrhů,
- šíření znalostí o
nových technikách.
- pomoc na výzkum a
vývoj atd.
Pro
všechny tipy národních podpor, zejména pak pro pomoc na investice, je zapotřebí
mít v patrnosti, že v souladu s pravidly Evropské unie může být tato pomoc
poskytnuta jen těm zemědělským hospodářstvím, jejichž ekonomická životaschopnost
může být prokázána zhodnocením vyhlídek hospodářství a pokud má předmětný farmář
příslušné pracovní dovednosti a schopnosti.
Obecně
nelze poskytovat pomoc na investice, jejichž smyslem je zvýšení výroby, pro
kterou není možno nalézt normální odbytiště. Mezi hlavní způsoby financování
národních podpor patří:
1. Přímé dotace
2. Podpůrný a garanční a lesnický fond, a. s.
(PGRLF, a. s.)
3. Program národního výzkumu (NAZV)
ad 1) Přímé dotace
Národní
platby tradičně směřují do oblastí, které jsou zaměřeny na specifické problémy
spojené s cíli agrární, lesnické a vodohospodářské politiky. V zemědělství se
jedná zejména o podporu zlepšování genofondu hospodářských zvířat, dále je
podporováno ozdravování plodin, omezování nebezpečných nákaz, likvidace kadáverů,
zachování genofondu domácích plemen, poradenství a vzdělávání. Dále je
podporováno i potravinářství, zejména podpora marketingu a odbytu kvalitní české
potravinářské produkce. Ve vodohospodářské oblasti je to pak obnova, odbahnění
a rekonstrukce rybníků a vodních nádrží, odstraňování následků povodní na
státním vodohospodářském majetku, prevence před povodněmi, rozvoj a obnova
materiálně technické základny drobných vodních toků a péče o vodní cesty. Další
oblastí směřování státní podpor je celý komplex opatření v lesích, směřujících
k mimoprodukčním funkcím lesa i ke zlepšení produkčních vlastností lesních
porostů.
Od
1. 1. 2009 začínají platit v ČR požadavky kontroly podmíněnosti, tj.
problematika cross-compliance. Dodržování těchto požadavků je podmínkou pro
získání dotací, přičemž v případech jejich nedodržení bude následovat nejen
proces v rámci administrativně-správní pokuty, ale také možnost ztráty části
získané dotace (v případech prokázaných úmyslných a opakovaných nesouladů s
danými pravidly bude hrozit až ztráta celé dotace). S ohledem na závažnost této
problematiky jsme zařadili na konec tohoto dokumentu speciální přílohu,
která se věnuje schváleným požadavkům kontroly podmíněnosti v ČR od 1. 1.
2009. Této příloze by zemědělci měli věnovat mimořádnou pozornost!
ad 2) Podpůrný a garanční
rolnický a lesnický fond, a. s. (PGRLF, a. s.)
Podpůrný
a garanční rolnický a lesnický fond je jedním ze základních pilířů dotační
politiky Ministerstva zemědělství ČR a poskytuje zejména specifické podpory
subjektům z oblasti zemědělství, lesnictví, vodního hospodářství a průmyslu
zabývajícím se zpracováním produkce ze zemědělské výroby a lesnictví spojené především
s garancí úvěrů a dotací úroků z úvěrů. Je součástí…