dnes je 18.10.2024

Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Na dálnice, obchvaty a železnici má jít v roce 2025 rekordní rozpočet

23.9.2024, Zdroj: Ministerstvo dopravy

Výbor SFDI schválil návrh rozpočtu fondu, který počítá pro příští rok s celkovou výší 160,3 miliardy korun. Peníze půjdou na pokračování výstavby nových dálnic a silnic I. třídy, modernizaci železnic a zajištění oprav i běžnou údržbu. Rozpočet počítá také se zapojením peněz z evropských fondů.

„Díky proinvestičnímu rozpočtu můžeme nejen pokračovat v rekordním počtu rozestavěných projektů, zajistit údržbu a opravy, pokračovat s výstavbou evropského zabezpečovacího zařízení na železnici a zahájit další strategické stavby. Pokračovat může například dostavba D35, která je v současnosti nejrozestavěnější dálnicí u nás, na konci letošního roku bude ve výstavbě najednou 64 kilometrů této důležité paralelní spojnice Čech s Moravou,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Rozpočet SFDI je navrhovaný jako proinvestiční, kdy investiční výdaje jsou 110,4 miliardy korun a neinvestiční 49,9 miliard korun (opravy, údržba a provozování dopravní infrastruktury, provozní činností investorských organizací).

Z celkové částky rozpočtu je pro Ředitelství silnic a dálnic vyčleněno historicky nejvíce finančních prostředků 80,7 miliard korun a pro Správu železnic 62,7 miliard korun na pokrytí investičních a neinvestičních akcí.
Aktuálně je ve výstavbě dohromady 291,1 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, konkrétně to je 226,1 kilometrů dálnic a 65 kilometrů většinou obchvatů měst. V příštím roce začnou stavby dalších úseků karlovarské dálnice D6, ale také dálnic D11 od Jaroměře do Trutnova nebo dálnice D35 v úseku Úlibice – Hořice.

Na železnici budou prostředky využity například k pokračování modernizace a výstavby trati z Prahy do Kladna, železniční infrastrukturu a přípravu vysokorychlostních tratí.

Pět tisíc elektroaut během šesti měsíců: Zájem podnikatelů o čistou mobilitu sílí

Již půl roku přijímá Národní rozvojová banka (NRB) žádosti v programu připraveném Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) s názvem Záruka Elektromobilita. Jeho prostřednictvím nabízí NRB živnostníkům, podnikatelům a firmám bankovní záruku k úvěru na nákup bezemisních vozidel a dobíjecích stanic, přičemž k záruce mohou obdržet také finanční příspěvek až 300 tisíc korun. Během uplynulých šesti měsíců podnikatelé požádali NRB o zaručení úvěru na nákup 5 307 vozidel a 2 221 dobíjecích stanic. Program má viditelný dopad v podobě výrazného meziročního navýšení prodeje a registrace bateriových vozidel. O velkém zájmu podnikatelů také vypovídá rychlost čerpání podpory – šest měsíců po spuštění programu je proplaceno či rezervováno 81 % z celkové částky alokovaných zdrojů.

Program Záruka Elektromobilita je aktuálně nejžádanějším produktem Národní rozvojové banky. Vzhledem k vysokému zájmu podnikatelů a firem se také pravděpodobně stane programem s nejrychleji vyčerpanými prostředky od doby covidu,“ říká Michal Nebeský, člen představenstva NRB s odpovědností za obchod. MPO vyčlenilo na podporu elektromobility celkem 1,95 miliardy korun. Prvotním cílem bylo v rámci programu podpořit 4 055 vozidel a 1 500 dobíjecích stanic, tyto počty jsou však již překonané, MPO totiž umožnilo počty podpořených vozidel a dobíjecích stanic navýšit.  

O podporu pořízení nákladních či osobních elektromobilů mají podnikatelé opravdu velký zájem. Rychle jsme splnili potřebnou hranici pro to, aby nám Evropská komise proplatila potřebné prostředky. Nyní program aktualizujeme a již nebudeme v alokaci 1,95 miliardy korun oddělovat zvlášť prostředky na podporu nákupu elektromobilů a dobíjecích stanic. Díky tomu budeme moci flexibilně reagovat na aktuální poptávku a podpoříme oproti předpokladům více elektroaut,“ říká vrchní ředitel sekce fondů EU na MPO Marian Piecha.

Podnikatelé z řad živnostníků a firem mohou u NRB žádat o záruku k úvěru, který jim poskytne leasingová společnost nebo komerční banka. Získat mohou také finanční příspěvek v rozmezí 200 až 300 tisíc korun. Peníze jsou čerpány z Národního plánu obnovy, který je financován Evropskou unií.

Ve statistikách vedou prodeje osobních vozů, operativní leasingy jsou v útlumu

Mezi žadateli je největší zájem o elektromobily kategorie M1, tedy o osobní vozy. NRB celkem přijala žádosti o 5 196 osobních elektromobilů, 108 užitkových vozů (kategorie N1) a tři nákladní vozy (kategorie N2). Mezi značkami dominuje Tesla, s odstupem pak následuje Volvo, Volkswagen a Škoda.

Vysoký nárůst počtu financovaných elektromobilů členskými společnostmi České leasingové a finanční asociace (ČLFA) v prvním pololetí 2024 je reakcí na spuštění dotačního programu Záruka Elektromobilita. Již za prvních šest měsíců jsme s více než 2400 profinancovanými vozy překonali statistiky za celý minulý rok. Více než polovina prvně registrovaných elektromobilů v ČR je tak financována členy ČLFA,“ přiblížila Jana Hanušová, předsedkyně představenstva

 
Nahrávám...
Nahrávám...