Výbor SFDI schválil návrh rozpočtu fondu, který počítá pro příští rok s celkovou výší 160,3 miliardy korun. Peníze půjdou na pokračování výstavby nových dálnic a silnic I. třídy, modernizaci železnic a zajištění oprav i běžnou údržbu. Rozpočet počítá také se zapojením peněz z evropských fondů.
„Díky proinvestičnímu rozpočtu můžeme nejen pokračovat v rekordním počtu rozestavěných projektů, zajistit údržbu a opravy, pokračovat s výstavbou evropského zabezpečovacího zařízení na železnici a zahájit další strategické stavby. Pokračovat může například dostavba D35, která je v současnosti nejrozestavěnější dálnicí u nás, na konci letošního roku bude ve výstavbě najednou 64 kilometrů této důležité paralelní spojnice Čech s Moravou,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Rozpočet SFDI je navrhovaný jako proinvestiční, kdy investiční výdaje jsou 110,4 miliardy korun a neinvestiční 49,9 miliard korun (opravy, údržba a provozování dopravní infrastruktury, provozní činností investorských organizací).
Z celkové částky rozpočtu je pro Ředitelství silnic a dálnic vyčleněno historicky nejvíce finančních prostředků 80,7 miliard korun a pro Správu železnic 62,7 miliard korun na pokrytí investičních a neinvestičních akcí.
Aktuálně je ve výstavbě dohromady 291,1 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, konkrétně to je 226,1 kilometrů dálnic a 65 kilometrů většinou obchvatů měst. V příštím roce začnou stavby dalších úseků karlovarské dálnice D6, ale také dálnic D11 od Jaroměře do Trutnova nebo dálnice D35 v úseku Úlibice – Hořice.
Na železnici budou prostředky využity například k pokračování modernizace a výstavby trati z Prahy do Kladna, železniční infrastrukturu a přípravu vysokorychlostních tratí.
NahoruPět tisíc elektroaut během šesti měsíců: Zájem podnikatelů o čistou mobilitu sílí
Již půl roku přijímá Národní rozvojová banka (NRB) žádosti v programu připraveném Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) s názvem Záruka Elektromobilita. Jeho prostřednictvím nabízí NRB živnostníkům, podnikatelům a firmám bankovní záruku k úvěru na nákup bezemisních vozidel a dobíjecích stanic, přičemž k záruce mohou obdržet také finanční příspěvek až 300 tisíc korun. Během uplynulých šesti měsíců podnikatelé požádali NRB o zaručení úvěru na nákup 5 307 vozidel a 2 221 dobíjecích stanic. Program má viditelný dopad v podobě výrazného meziročního navýšení prodeje a registrace bateriových vozidel. O velkém zájmu podnikatelů také vypovídá rychlost čerpání podpory – šest měsíců po spuštění programu je proplaceno či rezervováno 81 % z celkové částky alokovaných zdrojů.
„Program Záruka Elektromobilita je aktuálně nejžádanějším produktem Národní rozvojové banky. Vzhledem k vysokému zájmu podnikatelů a firem se také pravděpodobně stane programem s nejrychleji vyčerpanými prostředky od doby covidu,“ říká Michal Nebeský, člen představenstva NRB s odpovědností za obchod. MPO vyčlenilo na podporu elektromobility celkem 1,95 miliardy korun. Prvotním cílem bylo v rámci programu podpořit 4 055 vozidel a 1 500 dobíjecích stanic, tyto počty jsou však již překonané, MPO totiž umožnilo počty podpořených vozidel a dobíjecích stanic navýšit.
„O podporu pořízení nákladních či osobních elektromobilů mají podnikatelé opravdu velký zájem. Rychle jsme splnili potřebnou hranici pro to, aby nám Evropská komise proplatila potřebné prostředky. Nyní program aktualizujeme a již nebudeme v alokaci 1,95 miliardy korun oddělovat zvlášť prostředky na podporu nákupu elektromobilů a dobíjecích stanic. Díky tomu budeme moci flexibilně reagovat na aktuální poptávku a podpoříme oproti předpokladům více elektroaut,“ říká vrchní ředitel sekce fondů EU na MPO Marian Piecha.
Podnikatelé z řad živnostníků a firem mohou u NRB žádat o záruku k úvěru, který jim poskytne leasingová společnost nebo komerční banka. Získat mohou také finanční příspěvek v rozmezí 200 až 300 tisíc korun. Peníze jsou čerpány z Národního plánu obnovy, který je financován Evropskou unií.
Ve statistikách vedou prodeje osobních vozů, operativní leasingy jsou v útlumu
Mezi žadateli je největší zájem o elektromobily kategorie M1, tedy o osobní vozy. NRB celkem přijala žádosti o 5 196 osobních elektromobilů, 108 užitkových vozů (kategorie N1) a tři nákladní vozy (kategorie N2). Mezi značkami dominuje Tesla, s odstupem pak následuje Volvo, Volkswagen a Škoda.
„Vysoký nárůst počtu financovaných elektromobilů členskými společnostmi České leasingové a finanční asociace (ČLFA) v prvním pololetí 2024 je reakcí na spuštění dotačního programu Záruka Elektromobilita. Již za prvních šest měsíců jsme s více než 2400 profinancovanými vozy překonali statistiky za celý minulý rok. Více než polovina prvně registrovaných elektromobilů v ČR je tak financována členy ČLFA,“ přiblížila Jana Hanušová, předsedkyně představenstva…